9 - En film att tänka på

Jag såg "9" för några dagar sedan, och har sedan dess kommit på nya saker när jag tänkt på filmen. Den var bara strax över en timme, men det finns ovanligt många detaljer att upptäcka. Att den var klassad som en barnfilm förstår jag inte, för det är inget jag skulle rekommendera att småbarn ser. Visst är figurerna gulliga, men det enda "snuttigulliga" i filmen varar i någon minut.
Det är en film som man måste se fler än en gång för att upptäcka allt. :)

Handligen är i princip att en liten trasdocka vid namn 9 vaknar upp i en död värld där han träffar på andra trasdockor och ett monster i form av en robot som jagar de små trasdockorna. 9 försöker övetala de andra att de måste gå till attack mot monstret för att få reda på varför den jagar dem.

!!!SPOILERS under bilden!!! läs inte ifall du tänkt se filmen ;)

9

SPOILERS! SPOILERS! SPOILERS! SPOILERS! SPOILERS! SPOILERS! SPOILERS! SPOILERS!


Det är nämligen så att mänskligheten är utrotad, dödade av sina egna maskiner. Forskaren som skapade "hjärnan" bakom alla maskiner inser vad han gjort och att maskinen måste förstöras (han är själv för gammal, antar jag). Därför delar han upp sin själ på nio delar i små trasdockor, där 9 är den sista. De får reda på att genom att ta bort en speciell grej som sitter på monstret kan de döda döda den. Alla dessa trasdockor representerar en del av forskarens personlighet, har jag fattat det som. Flera av dem dör och de blir fast i grejen som monstret har (den suger upp deras själar). De lyckas i alla fall ta grejen så monstret dör och på slutet släpper de själarna fria. När sedan själarna stiger mot himlen börjar regn falla och man kan se små gröna livstecken i vattendropparna. ;)
En liten sammanfattning bara ;)

Kommentarer
Postat av: Matilda Å

jag tyckte också den var bra! Konstigt att den inte har fått så mycket uppmärksamhet Spoiler Tyckte dock just det där med att han hade delat upp sin själ var lite flummigt, inget för en vetenskapskvinna som mig! ^^

2010-03-24 @ 18:44:24
URL: http://metalda.blogg.se/
Postat av: Emma

Ja, precis :3 haha jo, det var det XD men det passade ändå filmen bra ;D

2010-03-24 @ 18:50:15
URL: http://araifoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0