IR-filter på väg!

Igår vann jag en auktion på Tradera gällande ett IR-filter. Har haft ögonen på ett i över ett år, så nu slog jag till! ;)

Vet du inte vad det är? Titta här:
Så här kan bilder tagna med ett IR-filter se ut.

Det ett IR-filter gör är att i princip blockera allt ljus utom det infraröda ljuset. Filtret är därför mörkrött och man kan inte se något genom sökaren när man har filtret på. I och med att filtret är så mörkt måste man ha mycket långa slutartider, vilket betyder att stativ är ett måste. Bilderna behöver också en massa bearbetning efteråt för att få önskad effekt. Träd och växter blir ljusa medan vatten och himmel blir mörka. (Detta är vad jag snappat upp, jag har själv aldrig testat ett IR-filter förut.)

Inte nog med att det kommer behövas övning och flera försök, filtret är dessutom lite av en budgetvariant och kostade bara ca. 350 kr, medan ett likadant filter från Cyberphoto eller Kaffebrus skulle kosta över 1000 kr... Men sedan är det 77mm också, så det är inget litet filter vi snackar om, de blir dyrare ju högre upp man kommer. ;)

Jag hoppas bara att jag inte blir allt för besviken, kanske har jag för höga förhoppningar! ;)
Drömde i natt att jag loggade in på min mail och såg ett mail från hon jag köpte filtret av som skrev "Du skrev in fel ****nummer" (det var något nummer som egentligen inte existerar - men i drömmen var det så klart naturligt) och på så sätt hade hon inte fått några pluringar... så jag fick lov att betala igen! :P Haha, men som tur var hade jag inte fått något sådant mail på riktigt, utan ett "Tack för betalningen, paketet skickas snart" i stället.

*Längtar*

Kommentarer
Postat av: Anna

sv; ja men precis! och det är ju helt omöjligt att inte gilla honom!

2010-03-25 @ 22:31:17
URL: http://annawidmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0